Six Sigma is de methode om variatie en in het bijzonder defecten uit een proces te halen.
Zes Sigma of Six Sigma is een kwaliteitsmanagement verbetermethodiek om de processen van een organisatie methodisch te verbeteren. Resultaat is een betere presterend proces. Dit kan zijn hogere klantentevredenheid, lagere kosten, minder defecten, etc.
Dit gebeurt door middel van het identificeren van tekortkomingen in werkprocessen binnen de organisatie én het verbeteren van deze werkprocessen. Het doel is om producten en diensten op te leveren die continu de verwachtingen van de klant overtreffen. Het achterliggende idee is dat processen alleen beheerst en verbeterd kunnen worden als er inzicht bestaat in deze processen.e Lean Six Sigma Belt structuur:
DMAIC.
Six Sigma maakt gebruik van een vaste methodologie om problemen op te lossen, namelijk de DMAIC-methodologie.
DMAIC staat voor: Define-Measure-Analyse-Improve-Control.
Six Sigma heeft een duidelijke klantfocus. Weten wat de klant wil is essentieel ("Voice of the Customer"). De klant en niet het bedrijf zelf, bepaalt of een product of dienst voldoet aan de eisen.
Managementstijl
Six Sigma is daarnaast ook een managementstijl gebaseerd op een gestructureerde projectmanagement organisatie. Het is een geaccepteerde methode om organisaties efficiënter en effectiever te maken. Six Sigma is gebaseerd op een klantgerichter (stakeholders) benadering en biedt een alomvattend raamwerk voor procesverbetering.
Six Sigma wordt vaak toegepast in combinatie met Lean (Lean Six Sigma). Deze twee methoden zijn complementair. Ze richten zich allebei op optimaliseren van werkprocessen rondom de wensen van de klant. Ze hebben beide een andere complementaire invalshoek. Lean Six Sigma is in principe op elk niveau in de organisatie toe te passen. De beste resultaten bereikt wanneer men beide methode leert toepassen.
Werkwijze Six Sigma?
Het doel van Six Sigma is het verhogen van kwaliteit middels het elimineren van variaties. Om dit te realiseren is de doelstelling het capabel produceren binnen de eisen en wensen van de stakeholders (klanten) en het reduceren van “Cost Of Poor Quality”. Het positieve gevolg hiervan is dat de winstgevendheid en concurrentie positie van de organisatie ook zal verbeteren.
De kracht van Six Sigma zit in de projectmatige, stapsgewijze, en vooral data gedreven aanpak, die start met de wensen van de klant (Voice Of The customer)
Onontbeerlijke randvoorwaarden zijn een correct samengesteld (en getraind) projectteam, prioriteitsstelling, een concrete betrokkenheid van het management en regelmatige status reviews per afronden van DMAIC-fase.
Tot slot zijn het stappenplan (DMAIC) en de Six Sigma toolbox bewezen effectief, en geven concreet aan “wat en hoe” er nodig is voor het bereiken van verbeteringen.
Lean Six Sigma Organisatie Infrastructuur
Voor een succesvolle introductie van Lean Six Sigma is een complete en goed gestructureerde infrastructuur nodig. Bij een Lean Six Sigma-implementatie worden de projecten namelijk uitgevoerd door de mensen die er het meest van weten: de medewerkers van de organisatie.
De benodigde infrastructuur voor succesvolle implementatie omvat een Champion-team, een Master Black Belt, een Black Belt, Green Belts, Orange Belt getrainde medewerkers en de project- en verander aanpak DMAIC.
De Lean Six sigma Belt structuur
Het bovenstaande is een richtlijn. Vaak zie we ook dat dat Green Belt parttime aan projecten werkt en dat de Black Belt een fulltime met procesverbetering bezig is. De Black Belt wordt ook geacht complexere verbeterprojecten te kunnen uitvoeren. In veel organisaties is ervaring als Back Belt een onderdeel van een Management Development programma en een pre voor een management functie. De kerntaak van management is behalen van resultaten m.b.v. het verbeteren van processen en organisatie.