Het antwoord zit hem eigenlijk al in de definitie. Organisaties die Continu Beter Presteren én Innoveren hebben een grotere kans om te overleven in de moordende concurrentiestrijd die overal gaande is. De truc zit hem in de combinatie beter presteren en innoveren en in het woord organisatie.

Er zijn bekende voorbeelden van zeer succesvolle organisaties (denk aan Six Sigma Kampioenen: Motorola en Nokia) die uiteindelijk sneller dan verwacht een zachte dood sterven. Ze werden kampioen en hebben desondanks gefaald in het continueren hiervan. Anderzijds zien we Toyota dat 60 jaren geleden net zo groot (lees klein) was als Nedcar en nu stuivertje wisselt met VW om het grootste autobedrijf ter wereld te zijn. Daarnaast weet dit bedrijf zijn processen en producten continu te innoveren. Toyota is dan ook hét grote voorbeeld van Lean bedrijven. De bakermat waar Lean groot is geworden. Mensen die net als mij de passie voor ‘Lean’ denken en organiseren delen, zijn nadat ze Lean in de praktijk doorgrond hebben, verbaast over de slimheid van Lean om processen te organiseren en organisaties te verbeteren. Indien je dit combineert met de kracht van Six Sigma om proces variatie en statistische hulpmiddelen te gebruiken om ‘moeilijke’ procesproblemen op te lossen, begrijp je waarom de kracht van deze ‘oude’ verbeter-methodieken een afdeling of organisatie vooruit helpt.

Hoewel Lean veelal gekoppeld wordt aan begrippen zoals Kanban, Pull, VSM, Heyunka, etc. is het ook doordrenkt van slimme technologie, denk aan robots, mechanisatie, IT systemen. Indien je de kans krijgt, net als ik, om in een productie-omgeving zoals Nedcar een rondleiding te krijgen, ben je verbaasd over het grote aantal robots en ander machines.

Heb je een organisatie die leeft van zijn performance, van zijn veelal complexe machine park (gemeten in OEE) , dan heb je vaak nog een toevoeging, een ander accent nodig, genoemd TPM (total Productive Maintenance). Zijn we er dan?, nee!

Dit soort methodieken moeten we koppelen aan Agile. Agile is een methodiek die bij software ontwikkeling zijn origine heeft. Te lange doorlooptijden, complexiteit en hoge kosten en budgetoverschrijdingen met de traditionele waterval benadering, noodzaakten tot een andere ontwikkelmethode. Lessen die Scrum Teams bij software ontwikkeling gebruiken, kun je ook buiten de software development toepassen. Agile denken en werken is gebaseerd op het ontwikkelen van resultaatgerichte zelfsturende teams.

Indien we bovenstaande samenvatten dan concluderen we dat CBP&i staat voor:

Resultaatgerichte Zelfsturende Teams, die werken aan slimme processen, ondersteund door slimme technologie, die continu hun processen en producten of diensten verbeteren. Die proces en organisatie verbetering methodisch en structureel m.b.v. bewezen methodieken en technologieën aanpakken en slim, pragmatisch en daadkrachtig organiseren op alle niveaus.

CBP&i is een generieke methode die in de praktijk geboren is, gebaseerd op bewezen concepten, en voor elke organisatie op maat uitgerold wordt. Elke organisatie heeft andere mensen en concurreert op een andere manier.

In mijn volgende blog laat ik zien hoe je CBP&i kunt starten op één afdeling en alle kanten uit (horizontaal/verticaal) laten 'olievlekken'. Zodra dit bij alle afdelingen is geïmplementeerd dan is jouw bedrijf een CBP&i Organisatie en daarmee een zeer geduchte concurrent voor anderen.

Meer lezen over dit onderwerp

Logo Abbott
Logo Boston Scientific Int.
Logo Boersma Firepacks BV
Logo BSCI
Logo DFx
Logo DIS
Logo Dräger
Logo DSM
Logo Dynafix
Logo Dynalogic
Logo EMMA Schoen
Logo Fortimedix
Hogeschool Zuyd
Logo Land van Horne
Logo Meander
Logo Medtronic
Logo MGG
Logo NKF
Logo Abbott
Logo Sevagram
Logo Tehava
Logo Van Houtum Papier
Logo VieCuri
Logo Virenze
Logo Watch Consultancy

Om te overleven moet elke organisatie continu verbeteren toepassen op haar producten, diensten, processen, organisatie, medewerker- en managementkwaliteit. Stilstand is achteruitgang.